Je bent niet afhankelijk van het algortime
Jij BENT algoritme. Iedereen is algoritme.
Je bent niet afhankelijk van het algoritme.
Je BENT algoritme.
Iedereen is algoritme. En we maken impact op het algoritme van elkaar.
Dat deden we al vóór we op social media en op andere online plekken onze content lieten zien 😉
In dit artikel leg ik uit waarom je je niet bezig moet houden met afhankelijkheid van het algoritme. En waarmee je je dan wel bezig mag houden … Weet: het algoritme speelt zich altijd en overal af.
Het algoritme is een ‘als-dan’-formule
Door schaamteloos te zijn wie je bent en te ownen waarvoor jij staat, door daarover te schrijven, daarover te vertellen, erover te delen, voelen mensen zich tot je aangetrokken. Of niet.
Er speelt zich daarvoor een ‘als-dan’ (wat een algoritme is) in de mens zelf af.
Laat ik een concreet voorbeeld geven:
“Als Leonie praat over zelfleiderschap bij vrouwen, dan heb ik interesse en wil ik meer van haar horen. Als ze dan ook nog schrijft over co-creëren met het Universum, dan tip ik haar ook bij Sandra om samen naar een lezing van Leonie te gaan.”
Deze als-dan kan ontstaan in een kroeg in Eindhoven, waar Anne luisterde naar het verhaal van Suzanne, die naar een lezing van Leonie is geweest. Anne vinkt tijdens het gesprek in de kroeg razendsnel en onbewust haar ‘interesse-alsdan’ af.
Suzanne heeft ook een algoritme gevolgd. Een algoritme dat bepaalde of ze met Anne over Leonie en de lezing wilde praten.
Zo spelen zich, zonder het nog te hebben over social media, in jou en mij als mens duizenden algoritmes op een dag af: van het schrijven van het boodschappenlijstje tot aan het koken van een lekker gerecht. Van nadenken over tot het uiteindelijk kiezen van een nieuwe zorgverzekeraar.
Elke beslissing verloopt via een algoritme.
Tot zover duidelijk vermoed ik.
Maar er speelt nog iets.
Gevoel speelt ook een rol!
Het verloop van een algoritme wordt ook bepaald door iets extra’s.
Dat is het gevoel.
Zie het als weten waar je zin in hebt om te eten.
Dat is niet iets heel bewust en rationeels; je hebt zin in Italiaans. Dat voel je.
Of je leert iemand kennen op een feestje en je voelt een klik.
In het geval van Anne en Suzanne kan Suzanne een foto laten zien van Leonie.
De uitstraling van foto kan bepalen dat Anne denkt: ‘oh nee, helemaal niet mijn type.’ (En ook hierachter spelen verschillende algoritmes een rol.)
De impact die jij maakt op het algoritme van een ander wordt dus ook bepaald door de vibe die jij onbewust uitstraalt. En ook de stemming die die ander heeft. Zo maken we impact op het algoritme van elkaar. Jouw aanwezigheid in een ruimte alleen al, maakt impact op de ‘als-dan’ van een ander.
Over naar de online wereld.
Als je met je bedrijf onder de aandacht van meer – bij jou passende mensen – wil komen, en jezelf online gaat profileren, op social media bijvoorbeeld, is dit waar je bewust over na mag denken.
“Wat van mij en mijn visie kan ik accentueren, meer aandacht geven, zodat ik de interesse wek van de mensen die bij mij en mijn bedrijf passen en ik zelf ondertussen gewoon geniet van wat ik doe?”
Het moment dat je hier bewust over nadenkt én daarnaast heel bewust jouw persoonlijkheid hierin meeneemt, jouw authentieke vibe, de eigenschappen die jou kenmerken (en waar jij heerlijk in beweegt), naast de woorden die jij graag overbrengt, dan het gaat online algoritme haar best doen dat te analyseren. Zij gaat haar ‘als-dan’ af om zo te beslissen bij welke mensen het het meest past om jou te laten zien.
En dan gebeurt dus het volgende: het eigen, innerlijk algoritme van de mensen die jou via dit online algoritme ontmoeten, gaat ook haar werk kan gaan doen, connected met het gevoel. Dat is waar de beslissing valt …
Vertrouwen op de juiste werking
Veel ondernemers voelen zich voor hun succes afhankelijk van het online algoritme. Zeker nu dat al járen de nadruk krijgt. Terwijl er dus veel meer belangrijke algoritmes een rol spelen. Innerlijke algoritmes. Connected met persoonlijk gevoel. De vragen zijn: in hoeverre heb je daar invloed op en in hoeverre wil je daar invloed op hebben?
De algoritmes die zich afspelen in jou en mij beslissen uiteindelijk altijd.
Die geven de ja of nee.
Wat zou er gebeuren als je erop vertrouwt dat die innerlijke algoritmes hun werk doen om de juiste beslissingen te nemen voor die personen? Net zoals jouw innerlijke algoritmes dat doen voor jou?
Laat de zoektocht naar het zoveel mogelijk kunnen beïnvloeden van het algoritme van de ander los. Focus op jou en wat jij te brengen hebt. Op hoe jij dat liefst wil profileren, zodat je geniet van wat je doet. Zodat je straalt. Zodat je kunt doen waar je gewoon goed in bent.
Jij bent het algoritme. En de andere algoritmes doen hun werk zoals zij dat doen …
Wil jij met je business bewust werken aan deze vraag:
“Wat van mij en mijn visie kan ik accentueren, meer aandacht geven, zodat ik de interesse wek van de mensen die bij mij en mijn bedrijf passen?”
Dan is The House of Content een interessant programma om te bekijken. Je leest er meer over via deze link:
Meer over The House of Content
Eerst kennismaken? Schrijf je gratis in voor De Entrepreneur: Meesterstuk.
Lees alles over deze transformerende masterclass via deze link:
Ik zie je graag daar 🙂
Liefs, Marianne
0 Comments
Lees ook:
FemmeELAN is te vinden op
Adres
Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop
KVK – 17241861
BTWnr – NL001701249B88
Contact
Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl
Jouw privacy is goed geregeld & het samenwerken ook:
0 reacties